سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تزوّدوا فانّ خیر الزّاد التّقوی... زادو توشه بردارید پس بهترین توشه تقوی است

نگاهی به بازار سیاه هفته‌های اخیر سکه و طلا نشان می‌دهد که جریانی با قدرت خرید چند ده میلیارد تومانی به خرید انواع سکه و شمش طلا پرداخته است که کنجکاوی هر شنونده و خواننده‌ای را در این روزها برمی‌انگیزد. چه کسی پشت این خرید و فروش‌های مدیریت شده است؟
شرکت جهان وابسته به بانک شهر با سرگردان کردن پیمانکاران به راحتی مشغول سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از منابع مالی مذکور در بازارهای مختلف است و برای خود حیاط خلوت اقتصادی به راه انداخته است. طبق اطلاعات موجود، دلالی خرید طلا و سکه برای این شرکت برعهده یکی از وابستگان نزدیک مدیرعامل گذاشته شده است و حتی در بسیاری از موارد، کیسه‌های حاوی سکه از منزل شخصی… دریافت و به مقصد شرکت یا صندوق امانات برخی شعب بانک‌ها در نقاط مختلف شهر حمل شده است
چنین به نظر می‌رسد که تغییر و تحولات قیمت طلا در داخل کشور متأثر از بازارهای جهانی است اما با این وجود تحرکات داخلی برخی جریان‌های اقتصادی نیز تا حد زیادی بر بازار داخلی قیمت سکه و طلا اثرگذار بوده است. بررسی حجم خرید و فروش‌ها و نگاهی به بازار سیاه هفته‌های اخیر سکه و طلا نشان می‌دهد که جریانی با قدرت خرید چند ده میلیارد تومانی در موارد متعددی به خرید انواع سکه و شمش طلا پرداخته است که ریشه‌یابی آن می‌تواند ابعاد آن را بیش از پیش آشکار سازد. خریدهای چند میلیاردی سکه از بازار و بانک کارگشایی و سفارش‌های چند ده کیلویی شمش طلا در نوبت‌های مختلف و متعدد حس کنجکاوی هر شنونده و خواننده‌ای را در این روزها برمی‌انگیزد. چه کسی پشت این خرید و فروش‌های مدیریت شده است؟


بررسی‌ها نشان می‌دهد که پس از تغییرات مدیریتی مجموعه ایران خودرو و آغاز تغییر و تحولات در زیرمجموعه‌های آن، برخی مدیران به همراه تیم‌های اجرایی خود از این مجموعه کوچ کرده و به بخش‌های دیگری رفتند. تعاونی کارکنان ایران خودرو نیز یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت بود که از این تغییر و تحولات دور نماند. محسن‌علی حسینی که مدتی در سمت مدیرعاملی این تعاونی در بورس تهران جولان می‌داد سرانجام با مجموعه‌ای از دوستان و همکاران خود با حرف و حدیث‌های فراوان که برخی فعالان بورس تهران به یاد دارند، از این مجموعه جدا شد و پس از تشکیل زنجیره‌ای از وابستگان نزدیک و غیر نزدیک و برخی آقازاده‌های مسئول و غیر مسئول توسط شهردار تهران به مدیرعاملی شرکتی به‌نام شرکت ساختمان و مسکن جهان منصوب گردید. این شرکت که زیر مجموعه بانک شهر محسوب می‌شود، فعالیت اصلی‌اش همانطورکه از نامش پیداست، کارگزاری املاک شهرداری تهران بوده است، اما پس از حضور علی حسینی در این شرکت که به اواخر سال 1389 برمی‌گردد روند کاری این شرکت تغییر کرد، بطوری‌که عمده درآمدهای شهرداری تهران به حساب این شرکت واریز می‌شود و از طرف دیگر این شرکت مسئول پرداخت بدهی‌های شهرداری به پیمانکاران و طلبکاران شهرداری است. اما روال طی شده تا همین جای کار سبب بروز نارضایتی اکثر پیمانکاران شهرداری شد چرا که عملاً با طولانی‌تر شدن زمان گردش کار دریافت مطالبات، مشکلات این گروه دوچندان گردید. طبق اطلاعات کسب شده، برخی از پیمانکاران شهرداری تهران که برای وصول مطالبات خود در تنگناهای از پیش طراحی شده قرار گرفته بودند، مجبور به پرداخت مبالغی برای وصول مطالبات خود شدند که همین امر بیانگر شکل‌گیری جریاناتی ناسالم در حول و حوش شرکت ساختمان و مسکن جهان است.
نکته جالب توجه آن است که شهرداری تهران به عنوان طرف قرارداد پیمانکاران موظف به پرداخت مطالبات آنهاست اما پول‌های خود را در اختیار شرکت جهان قرار داده و خود را از مواجهه مستقیم با پیمانکاران و طلبکاران کنار کشیده است. سؤال این است که شرکت جهان با چه انگیزه‌ای پرداخت مطالبات پیمانکاران را با تأخیر فراوان انجام می‌دهد؟
بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد که شرکت جهان با سرگردان کردن پیمانکاران و به نوعی سرکار گذاشتن آنها به راحتی مشغول سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از منابع مالی مذکور در بازارهای مختلف است و برای خود حیاط خلوت اقتصادی به راه انداخته است. طبق اطلاعات موجود، دلالی خرید طلا و سکه برای این شرکت برعهده یکی از وابستگان نزدیک مدیرعامل گذاشته شده است و حتی در بسیاری از موارد، کیسه‌های حاوی سکه از منزل شخصی… دریافت و به مقصد شرکت یا صندوق امانات برخی شعب بانک‌ها در نقاط مختلف شهر حمل شده است. گفته می‌شود که تعداد سکه‌های خریداری شده بیش از 20 هزار عدد و حجم شمش‌های خریداری شده نیز بیش از 70 کیلوگرم بوده است.
نکته قابل توجه دیگر در این زمینه نحوه خرید سکه‌ها است. شرکت جهان برای خرید سکه‌ها پول را از حساب شرکت برداشت می‌کند و به حساب شخصی فردی می‌ریزد که معاون طرح و برنامه شرکت است و به همراه علی حسینی به جهان آمده است و پس از تهیه سکه‌ها از منابع مختلف، این فرد پول سکه‌ها را از حساب شخصی خود پرداخت می‌کند. یکی از افرادی که در هفته اخیر بابت طلب خویش مجبور به دریافت سکه از شرکت جهان شده است، ضمن اشاره به اینکه قبلاً چنین روالی برای دریافت مطالبات از شهرداری وجود نداشته است به خبرنگار ما گفت: «درعوض 500 میلیون تومان طلبی که از شهرداری داشتم فقط 100 میلیون تومان پول نقد دادند و پرداخت مابقی آن را به پنج ماه بعد موکول کردند اما با توجه به اینکه به پول نیاز داشتم فردی به نام «دکتر ج.» با ما وارد مذاکره شد و به جای 400 میلیون تومان طلب باقیمانده، انواع سکه به‌صورت تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه به ما تحویل دادند که دریافت این تعداد سکه و حمل و نقل آن مشکلات فراوانی برای ما ایجاد کرد. درنهایت به یک صرافی آشنا برای فروش سکه‌ها مراجعه کردم و با توجه به قیمتی که برای هر سکه با ما محاسبه کرده بودند و قیمتی که توانستم در بازار به فروش برسانم بیش از 10 درصد ضرر کردم. این روش اصلاً برای پیمانکاری که باید پول کارگر و مصالح و سایر هزینه‌ها را بپردازد روش مناسبی نیست.»


نگاهی به فعالیت‌های این شرکت در بورس تهران نیز نشان می‌دهد که این شرکت پس از حضور علی حسینی با پشتوانه مالی بسیار قوی که همان پول‌های پیمانکاران شهرداری است، وارد بورس شده و عمده فعالیت آن نیز به‌صورت نوسانگیری بوده است. شاهد این ماجرا ردپای خرید و فروش‌های این شرکت در سهام پرنوسان بورس تهران در ماه‌های اخیر بوده است که در برخی موارد حتی شائبه دستکاری در قیمت را نیز به ذهن متبادر می‌سازد. شرکت صدرا (صنعتی دریایی ایران) یکی از شرکتهایی است که در بازه یکساله اخیر با نوسانات قیمتی بسیاری مواجه بوده و تعداد زیادی از سهامداران و فعالان بازار سرمایه را با نوسانات خود درگیر کرده است. دو سال پیش رشد قیمتی سهام این شرکت در یک مقطع زمانی از 2500 ریال آغاز شد و تا مرز 4000 ریال ادامه یافت. در این مدت شرکت تعاونی کارکنان ایران خودرو که علی حسینی مدیرعاملی آن را برعهده داشت از خریداران عمده این سهم به شمار می‌رفت و توانست بیش از یک درصد از سهام این شرکت را تصاحب کند و نقش مهمی در افزایش قیمت این سهم ایفا کرد. اما پس از حساس شدن بورس تهران به رشد قیمت هر سهم صدرا و درخواست گزارش‌های مختلف و متعدد از این شرکت و عدم تغییر مشهود سود هر سهم، مجدداً سهام این شرکت در روند نزولی قرار گرفت و این بار تا مرز 1400 ریال سقوط کرد.

اما همزمان با کاهش قیمت این سهم بازهم علی حسینی وارد این سهم شد، با این تفاوت که در این مقطع، وی مدیرعامل شرکت جهان شده بود. شرکت جهان، با سرازیر کردن پول‌های پیمانکاران شهرداری به بورس تهران، اقدام به خرید سهام صدرا کرد و جالب‌تر آن که فروشنده اصلی در این زمان، شرکت تعاونی کارکنان ایران خودرو بود که در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه با فشاری شدید بیش از 1 درصد از سهام شرکت صدرا (تقریباً 15 میلیون سهم) را پائین‌تر از قیمت تمام شده در بازار واگذار کرد که توسط شرکت جهان خریداری شده است. طبق شنیده‌ها از بازار سرمایه، این شرکت برنامه تصاحب 2درصد سهام صدرا را در دستور کار خود داشته است که به نظر می‌رسد فعلاً آن را به دلایل خاصی متوقف کرده است. نمونه بارز دیگری از حضور پرحاشیه جهان در بورس تهران به شرکت کنتورسازی ایران برمی‌گردد.

جهان با دخالت‌های خود توانست قیمت هرسهم کنتورسازی را از محدوده 5000 ریال به 9000 ریال افزایش دهد، درحالی‌که سود تقسیمی هرسهم این شرکت در مجمع، فقط 11 ریال بود و نتیجه مناقصه مشهور نصب کنتورها نیز همچنان اعلام نشده است. طبق شنیده ها، هدف جهان در این سهم نیز رسیدن به قیمت 12000 ریال بوده است که البته با متوقف شدن نماد معاملاتی این شرکت، از رسیدن به این هدف بازماندند. اما یکی دیگر از شاهکارهای علی حسینی در جهان، خرید بیش از 25 میلیون سهم از سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو است که این سهم نیز نوسانات زیادی را در ماه‌های اخیر شاهد بوده است. در حال حاضر تحرکات این شرکت در بازار همچنان ادامه دارد و طبق اطلاعات موجود، حجم ریالی آورده این شرکت در بورس تهران بسیار بیش‌تر از آنچه در بازار سکه و طلا عنوان شد، تخمین زده می‌شود. تصاحب 71/1 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری ایران خودرو (بیش از 25 میلیون سهم)، مالکیت 42/1 درصد سهام شرکت توسعه معادن روی (بیش از 15 میلیون سهم)، مالکیت 77/13 درصد سهام شرکت ملی سرب و روی (بیش از 12 میلیون سهم) و حضور 88/3 درصدی در لیست سهامداران شرکت کنتورسازی (بیش از 4 میلیون سهم) حاصل تلاش تیم علی حسینی در شرکت جهان است که با پول‌های پیمانکاران شهرداری تهران طی یک سال اخیر صورت گرفته است. صرفنظر از این‌که این عملیات مشکلات فراوانی برای پیمانکاران شهرداری در وصول مطالبات خود فراهم کرده است، باید گفت که نوع عملکرد و تأثیرگذاری این شرکت در بازارهایی چون سکه و طلا و بورس تهران به نوعی بوده است که بیشتر تداعی کننده نوعی اخلال در بازار به حساب می‌آید. چراکه شهرداری تهران یا بانک شهر می‌توانست با تأسیس یک شرکت سرمایه‌گذاری و تخصیص منابع لازم به این امر اقدام کند، نه با پول مطالبات پیمانکاران شهرداری.
شرکت جهان در آخرین اقدام خود با وعده پرداخت مطالبات برخی پیمانکاران به صورت سکه، در روزهای گذشته اقدام به واگذاری تعدادی از سکه‌ها به پیمانکاران و طلبکاران کرده است که به نظر می‌رسد با تشدید کاهش قیمت سکه و طلا در بازار این روند نیز تشدید شود. نکته قابل توجه دیگر اینکه قیمت خرید تمام شده این سکه‌ها که برای شرکت جهان تقریباً 570-580 هزار تومان بوده، برای پیمانکاران به قیمت‌های بالاتر محاسبه شده است و این پایان کار این پیمانکاران نیست چرا که آنها باید علاوه بر پرداخت این هزینه‌های تحمیلی، هزینه‌های مضاعف دیگری را نیز بابت نقد شدن این سکه‌ها در بازار بپردازند که باتوجه به روند نزولی فعلی بازار سکه بعید است بتوانند در پوشش این هزینه‌ها موفق عمل کنند. آخرین شنیده‌های خبرنگار ما در این زمینه حاکیست که برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز در روزهای اخیر در جریان گوشه‌ای از اقدامات شرکت ساختمان و مسکن جهان قرار گرفته‌اند. روزنامه آمادگی دارد توضیحات و دفاعیات احتمالی هر شخص حقیقی و حقوقی را در رد یا تأیید این موضوع منتشر کند.


+ قلمی شده در  سه شنبه 91/8/16 توسط جعفر |  پژواک
 
صفحه نخست اینجاست
بفرمایید روضه
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
جعفر
هرچه مخلصانه‌تر عمل کنید، خداى متعال بصیرت شما را بیشتر میکند. «اللَّه ولىّ الّذین امنوا یخرجهم من الظّلمات الى النّور»؛ خدا ولى شماست. هرچه به خدا نزدیکتر شوید، بصیرت شما بیشتر خواهد شد و حقایق را بیشتر مى‌بینید.89/9/4

آخرین نوشته ها
تعریف دهه شصت
لپ تاپ استوک
احادیث واتساپی همان اسرائیلیات است.
یاد وبلاگ نویسی هامون به خیر
مفسدین اقتصادی صندوق میزان در حاشیه امن
[عناوین آرشیوشده]
پیوندها
امام خامنه ای
کیهان
پاوانا
علیرضا قزوه
25میلیون رای(داداش احمد)
جنبش پیامکی
کلیپ های موبایل مبارز
حضور نور
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
مذهب عشق
بارقه های امید
توشه آخرت
نامه یک بهایی مسلمان شده
ویکی حزب الله
یاعلی گفتیم وعشق آغاز شد
ایـــــــران آزاد
ایرانی مکتبی
همای رحمت
فازستان
ساعت به وقت کربلا
مناجات با عشق
سرباز حریم ولایت
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
سلام
بازدید امروز28
بازدید دیروز96
کل بازدید304169
نوشته های پیشین
آذر 1386
خرداد 1389
بهار 1389
تابستان 1389
از وبلاگ فیلتر شده پژواک
تابستان 89
پاییز 89
مهر 89
آبان 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
آبان 90
آذر 90
دی 90
بهمن 90
اسفند 90
فروردین 91
خرداد 91
اردیبهشت 91
تیر 91
مهر 91
شهریور 91
آبان 91
دی 91
آذر 91
بهمن 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
آبان 92
مرداد 92
خرداد 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مهر 93
مرداد 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
بهمن 94
اردیبهشت 94
اسفند 94
مرداد 96
بهمن 97
بهمن 96
 

 RSS